Folk er ligeglade med dit brand. Brug det.

Af

Lasse Giversen

13/5/2024

Måske det kommer som et chok

Folk er grundlæggende ligeglade.

Med dit produkt, din service og virksomhed.

Sidder man internt med kommunikations-brillerne på, er det nemt at overbevise sig selv om, at alle deler jeres begejstring for produktet eller virksomheden.

Men det gør de ikke.

Og tænk lige over, hvor befriende en erkendelse det netop er!

For når vi forstår at dem, vi ønsker at kommunikere til, som udgangspunkt er ligeglade, får vi et bedre og mere sandfærdigt afsæt for al fremadrettet kommunikation.

1. Vi minimerer risiko, fordi vi ikke arbejder ud fra et forudindtaget syn på modtagerne. 

2. Vi skifter perspektiv; fra “folk skal høre vores budskab” til at være “hvordan gør vi vores budskab interessant at høre om”.

3. Vi kan fokusere på at bygge et brand, som folk husker, når de er modne til at købe.

Irriterende invaderende og røvkedeligt

Langt det meste marketing er invaderende.

Man forstyrrer modtageren med et budskab, mens de er travlt beskæftiget med det, de helst vil lave; at leve deres liv.

Læg dertil, at meget marketing er dovent udført og uinspirerende ‘call to action’ budskaber.

'Køb den her, den kan noget fedt.' 

Disse budskaber har bestemt sin berettigelse – men uden omtanke, er de ikke meget bedre end en ‘facer’ på gaden, der stopper enhver, der går forbi.

Dernæst er frekvensen de seneste år eksploderet. I det digitale always-on landskab, skal indhold produceres hastigt, og der skal laves meget af det, for at sikre virksomhedens synlighed. Det betyder ofte at indholdet bliver skematisk og uden kreativ højde.

Og nu rullede AI også ind til festen med automatiseret indhold, der giver dig lyst til at forære dine øjenæbler væk.

Hvis vi blander tendenserne, bliver det en lunken cocktail:

Invaderende og (ofte) dovent udførte indhold, som masseproduceres.

Du ser det i dit feed hver dag og kan alligevel ikke huske det.

Vi bliver i gennemsnit eksponeret for op mod 10.000 reklamer om dagen (I 1975 var tallet anslået til 500). Det forklarer også, hvorfor vi er ved at være godt og grundigt trætte af dem.

… og hvorfor så mange af os har vænnet os til helt at ignorere reklamer

Forklaringen er den digitale udvikling

Det bliver lynhurtigt meget kedeligt, hvis vi skulle gennemgå de seneste 10-20 års udvikling, rent teknologisk og samfundsmæssigt. I stedet kan vi summere det op sådan her:

Det har aldrig været nemmere at filme en flot video.
(Takket være kameratelefoner, samt en vild udvikling i hybridkameraer.)

Det har aldrig har været nemmere at få sin video og budskab ud i æteren.
(Takket være sociale medier og Youtube.)

Men det betyder også, at sendefladen er voldsomt trafikeret.

I løbet af en måned har vi i gennemsnit scrollet tommelfingeren gennem 12.1 km (Statista) og vi bruger op mod 7 timer om dagen på at forbruge medier (Dr.dk, 2022).

Vi har altså aldrig tilbragt så meget tid foran skærme, og virksomheder har aldrig produceret så meget indhold, som de gør nu. Men uden en plan for hvordan man kommunikerer, ender meget af det som støj.

Vi ser nemlig utallige eksempler, hvor virksomheder glemmer at se ud over egen næsetip og får high-fivet sig til noget indhold, som sikkert får sagt hvad virksomheden gerne vil sige – men som for modtagerne er gudsjammerligt at opleve. Hvis de da overhovedet bemærker det eller endda formår at huske det.

Vi forstår godt, hvorfor marketingafdelinger har tendens til at ‘play it safe’.

- I løber måske efter mål hvor resultaterne forventes at kunne mærkes allerede i morgen.

Løsningen er enkel

Kunsten ved marketing er at få folk til at interessere sig i noget, de, som udgangspunkt, ikke er interesserede i.


Vi gør ikke folk interesserede ved at foie gras-fodre dem med budskaber.

Hvis vi insisterer på at lave marketing, der i sin natur forstyrrer folk, bør vi bestræbe os på at indholdet skal smage af noget, de får lyst til at spise. Altså med øjnene og ørerne.

I skal derfor turde stå ud og stå ved, hvad end det er I står for.

Det betyder ikke nødvendigvis inspirerende Nike-ish-reklamer eller dybfølte emotionelle fortællinger.

Men hvad så?

Svaret på dét spørgsmål, kræver at I får sat jer ned – og oversat virksomhedens forretningsstrategi til en brandstrategi.

At I laver en plan for hvilken position I ønsker at eje i markedet, samt hvordan I præger målgruppens opfattelse mod denne retning.

Bare I husker, at folk som udgangspunkt er relativt ligeglade.

Så kan vi nemlig bruge kræfter på at skræddersy indhold på en måde, der belønner dem, for at tilbringe tid i vores univers.

Sådan som det burde være.

Vi mener det mest risikable et brand kan gøre, er at være nemme at ignorere.

Så spørg dig selv: kan kunderne kende forskel på jer og jeres to nærmeste konkurrenter?

Hvis ikke, så er der en laber kontakt knap nedenunder.

Lasse Giversen

Lasse bevæger sig bredt men kompetent på tværs af flere discipliner. Særligt når det gælder brandstrategi, design og kreativ kommunikation.

Derudover har han engang danset for Razz og rappet på et Niarn album.

Lasse Giversen

Creative Director

[email protected]+45 40 50 64 32

Læs videre