Interview af introverte Ivan: Go’e fif

Af

11/12/2023

Hvordan skaber vi en god oplevelse for introverte Ivan?

Så er det i dag. Kameraholdet er på trapperne, skrivebordet er ryddet, og skjorten er strøget. Marketingafdelingen venter i spænding, mens de holder skarpt øje med, at samtlige medarbejderes tøj holdes fri for løsslupne kaffepletter.

Og så sker det. Kameraet ruller, lyden er god, direktøren er i fokus, og nu skal han sælge virksomheden gennem et interview … det eneste problem er, at direktøren er mere nordjysk end Allan Olsen, og hans fremtoning er tør som en mariekiks efter 8 måneder i det aller-aller-bageste skab. Hvert eneste ord i direktørens talestrøm adskilles af et punktum og 2-3 sekunders “øhhhhh”.

“Sådan er han jo ikke normalt,” udbryder du som marketingsansvarlig, mens du forlegent kigger på videoholdet. “Han er jo så lun, så lun, så lun!”

“Ja,” siger produceren forstående. “Men nu er der kamera på.”

Og et kamera kan gøre mange ting - de fleste af dem, sætter vi pris på - men … en djævelsk egenskab ved apparatet er, at mennesker kan gå i baglås, i mødet med det enøjede bæst. Men hvad gør man så, når man gerne vil bevare autenticiteten ved at lade reelle ansatte være ansigtet udadtil, i stedet for hyrede skuespillere, men samtidig kun råder over frontfigurer med mildest talt mangelfuld kameratræning?

Hvad kan du gøre som kunde, og hvad bør du forvente af et professionelt videobureau?

Kend din kollega

Hvem end der skal på foran kameraet som interviewdeltager, om det er direktøren, lærlingen eller mellemlederen, skal du som marketingsansvarlig finde din indre menneskekender frem: Er denne person, som skal sælge billetter, en naturlig taler? Er det en person, der nyder at høre sig selv snakke, og er de skarpe på at improvisere en velovervejet sætning, mens de står og snakker?

Hvis svaret er “ja”, kan du som udgangspunkt ånde lettet op. Så skal det hele nok gå mere eller mindre af sig selv. Hvis svaret derimod er “nej”, skal du ikke genoverveje dit valg, mens du ringer til det lokale dilettantteater for at høre, om du må låne en suppleant. For her kommer en lille hemmelighed:

Alle. Kan. Performe. Foran. Et. Kamera. Punktum.

Du skal imidlertid søsætte en række forberedende procedurer, hvis den linselus, du har udset dig, ikke er så vant til at stå foran linsen.

Lækkerhedslektier

Bed din kommende Hollywood-stjerne om at filme sig selv derhjemme, mens vedkommende improviserer en fortælling om det emne, videoen skal handle om. Afhængigt af hvor langt væk fra Hugh Jackman, vi befinder os på showman-skalaen, er det en god idé at starte med denne øvelse i god tid.

Og her er det vigtigt at være en hård hund. Uanset hvor meget din kamerasky kollega trygler om nåde, skal du ikke give efter. “Det gør mere ondt på mig end på dig,” kan du sige, mens du sender vedkommende hjem med en ny hjemmeopgave.

Den vordende interviewdeltager bør (trods modstræbende manøvrering) gennemse videoerne gentagne gange og vænne sig til både at se og høre sig selv på kamera. For selv Norma Jeane måtte igennem en vis portion tåkrummende selvpiskeri, før hun kunne springe ud som den sprudlende Marilyn Monroe.

Forskrækkelsesterapi

Fristelsen kan være stor … og nogle gange er den for stor. Så du beder videobureauets producer om at sende dig interviewspørgsmålene før optagedagen, så den designerede presenter kan nå at forberede sig. “Jette er jo ikke så glad for at stå foran et kamera,” forklarer du, hvorpå produceren modvilligt sender dig spørgerammen.

Stor. Fed. Fejl.

Det absolut værste, du kan gøre for din introverte ven, er at lade vedkommende vide, hvad de skal svare på. Så snart de begynder at forberede en monolog - måske endda nedskrive sine svar på forhånd - er skæbnen forseglet.

For i dét øjeblik de skal til at levere deres forberedte monolog, kommer de i problemer. Medmindre de har øvet hver en sætning til perfektion, vil selv den mindste afvigelse fra deres indre manus hyle dem helt ud af den. De taber tråden, og de ikke kan få et ord over læberne, medmindre det er præcis dét, de havde tænkt sig, inden de lagde sig til at sove aftenen forinden.

I 9 ud af 10 tilfælde opnås det bedste resultat slet og ret ved at overraske interviewdeltageren. Selvfølgelig er det fint, at de kender det overordnede emne, men det er usandsynlig vigtigt, at de først skal til at formulere svarene på de konkrete spørgsmål, når kameraet ruller. På den måde har interviewdeltageren ikke haft tid til at overtænke scenariet, og de bliver tvunget til at formulere et eller andet på stedet. Skønt det ikke er en strategi uden risici, vil 9 ud af 10 interviewdeltagere opdage, at de jo faktisk godt kan finde ud af det! Hvem skulle have troet det?

Kæl for stemningen

Den korrekte stemning er det idéelle værktøj til at frisætte en introvert interviewdeltager. Et dygtigt videobureau sørger for at levere denne stemning, når de ankommer. Buzzwords, der kan fremhæves, er: Grinagtighed, løssluppenhed og plads til masser af fejl. Gerne suppleret af en betydelig mængde kaffe.

Inden videobureauet ankommer, er det en god idé at få interviewdeltageren til at gakke lidt ud. Varm mundtøjet op med nogle tongue twisters (“Unique New York”, “Red Leather, Yellow Leather”, “Bispens gipsgebis”). Få interviewdeltageren til at ryste kroppen, sige mærkelige lyde (deltag gerne selv) og sørg i det hele taget for, at interviewdeltagerens følelse af en personlig barriere er visket helt og aldeles ud. Sæt dig eventuelt foran vedkommende og insistér på, at I skal kigge hinanden i øjnene i 60 sekunder - det er hårdt, men det er investeringen værd. Vær dog opmærksom på at cleare denne øvelse med HR først, så du ikke står med en skandalesag dagen efter.

Samtidig er det vigtigt, at du hyrer et videobureau ind, der forstår at skabe den rette stemning. Der skal skabes et trygt rum, hvor det er okay at fejle, og hvor det er okay at sige nogle mærkelige ting. Et stærkt videobureau deltager selv i udgakningen, så alle i rummet føler sig lidt fjollede. Videoproduktion er en fjollet proces - også selvom videoen i sig selv drejer sig om et seriøst emnefelt. Det er meget vigtigt at have in mente.

Derudover vil et dygtigt videobureau også sørge for at have nogle ekstra spørgsmål med - i særdeleshed hvis spørgerammen er sendt på forhånd - så interviewdeltageren kan tages med bukserne helt nede om stikkelsbærbenenes ankler. I nogle tilfælde vil disse spørgsmål også have en fjollet karakter, hvilket kan bidrage til den rette stemning. Og endelig vil man typisk også tage de første spørgsmål på ny, når hele spørgerammen er gennemgået - for hvis interviewdeltageren ikke har været varm på forhånd, så er de det i hvert fald, når først videobureauet er færdig med dem.

Som med så meget andet er der ikke noget sort/hvidt-svar på, hvordan man får den kamerasky kollega til at performe, men ovenfor finder du et par råd. Hvis du stadig ikke føler dig tryg ved at lade introverte Ivan bære videoen, er du mere end velkommen til at kontakte os til en dialog, hvor vi hjertens gerne giver endnu flere go’e fif!

Læs videre