Youtube vs. Vimeo

Skrevet af
Jeppe Rahbek
19/12/2024

Hvem vinder i videoduellen anno 2024

Målgruppe

Youtube → Vimeo

Hvem skal konsumere dit indhold og hvor skal det konsumeres? Søger du at skabe et following ville jeg overveje Youtube, men er dit formål mere niche og kan du vurdere at dette er relevant for communitiet så post på Vimeo.

Overordnet set vil jeg vurdere at Youtube vinder på næsten alle parametre her, dog har Vimeo nogle stærke, relevante og ikke mindst "professionelle" brugere, som måske kan finde værdi i dit indhold. Du slipper derudover også for størstedelen af det toxic-youtube-klientel, som er et biprodukt af de mange brugere.

Produktionskvalitet

Youtube ← Vimeo

Denne er lidt iffy, men relevant målt op mod målgruppen. Jeg går på Vimeo for at se en type indhold og noget andet på Youtube. Generelt set og meget biased, vil jeg argumentere for at Vimeo på en almen tendens rummer indhold af en anden produktionsmæssig kvalitet end Youtube. Overvej derfor om dit stykke indhold passer ind og vil kunne stå på mål med indholdet som Vimeos community kommer for at se.

Formål med video

Youtube ↔ Vimeo

Hvordan skal videoen bruges? Skal den embeddes på en hjemmeside og har du behov for at kunne styre dette, kan Vimeo være relevant. Jeg ville omend stadig uploade på Youtube og sørge for at "SEO" arbejdet med videoen er i orden. Er det en video som løbende skal opdateres og vil du beholde stats på denne, Vimeo.

Embeds på hjemmesider via Vimeo fungerer fremragende og er højt customizable, men ud fra en tese omkring at værdien ved et stykke indhold skabes af views, bør man ikke se bort fra Youtube.

"SEO"

Youtube → Vimeo.

Der er ingen sammenligning her. Youtube ejes af Google, Google skubber selvfølgelig en favorabel del af trafikken til Youtube og sammen er de ustoppelige. Har du indhold, kombineret med et ønske om at det skal findes ud fra nogle specifikke eller konkrete søgetermer, så er der ingen vej udenom Youtube.

Reklamer

Youtube ← Vimeo

Vi snakker to forskellige forretningsmodeller. Vimeo drives af medlemmerne, Youtube drives af seerne. Ser man bort fra det gratis medlemsskab som Vimeo tilbyder, er du som contributer den der betaler.

På Youtube er det seerne der betaler, ved at se på mange og lange reklamer. Med mindre de som jeg er prosumer-på-youtube og betaler for en subscription. Kan anbefales!

Vimeo er klart den bedste platform fra et consumer perspektiv, såfremt modtageren er i stand til at finde indholdet ;-)

Ændringer af uploadet indhold

Youtube ← Vimeo

Vimeo tillader at du kan ændre i indhold, Youtube tillader det ikke. Er dette relevant? Potentielt. Generelt har brugere og systemer en bias i retningen af at views og likes er en validering af x stykke indhold. Du er på den på Youtube, såfremt du skal lave en ændring i videoen eller en medarbejder stopper. På Vimeo har du frie rammer og beholder al "validering" af videoen.

Analytics

Youtube → Vimeo

Youtube har alt, gratis. Vimeo har det meste, betalt. Tilbage til forretningsmodel, consumers er produktet hos Youtube hos Vimeo betaler du for gildet.

Opsummeret

Youtube → Vimeo

Overordnet set, vil jeg i langt de fleste cases anbefale virksomheder at bruge Youtube som deres hovedudbyder på videohosting, simpelthen fordi deres målgruppe eksisterer der og indholdet kan findes af dem. I nogle få og unikke cases, vil Vimeo kunne bringe værdi, men dette er en meget snæver case.

Blogposts, som du måske finder interessant