Den gyldne cirkel

Skrevet af
Jeppe Rahbek
07/03/2020

Hvorfor bliver vi inspireret?

Denne gyldne cirkel forklarer os, hvorfor nogle mennesker eller en bestemt virksomhed inspirerer os og hvorfor andre slet ikke gør.

Der var engang en klog mand, der skrev og holdte motiverende taler omkring inspirerende ledere. Simon Sinek er manden og han er hjernen bag mangementbogen “Start with why” og modellen deraf, ‘The Golden Circle’.

Hver eneste menneske eller virksomhed på planeten ved, hvad de gør. Du lægger mursten eller måske underviser du elever på et gymnasium. Mange virksomheder ved også godt, hvordan de gør det. Der er måske blevet beskrevet nogle værdier for virksomheden eller nogle USP’er (Unique Selling Propositions).

Men kun de færreste ved, hvorfor de gør det, som de gør. Hvis du her tænker profit, så er det ikke korrekt. Profit er ret resultat af det du gør, men ikke en begrundelse på hvorfor du gør det.

Hvad er dit formål, dit kald, det du tror på?

Hvad hvis Apple havde solgt computere ved at sige: “Vi laver gode computere. De er godt designet og brugervenlige. Vil du købe en?”

Det ville du sikkert ikke. Medmindre du virkelig har brug for en ny Mac og bare ventet på tilbuddet. Det heller ikke en særligt inspirerende salgspitch. Det er desværre sådan meget markedsføring og salg bliver udført. “Her er vores produkt, køb det” og så forventer man en handling fra modparten.

Men Apple kommunikerer på en anden måde:

Why: “Vi tror på at udfordre status quo, i alt hvad vi gør. Vi tror på at tænke anderledes” (Think different)

How: “Måden hvorpå vi udfordrer status quo er ved at lave vores produkter i et smukt design. De er nemme at bruge og de er brugervenlige”

What: “Vi laver tilfældigvis bare fantastiske computere. Vil du købe en?”

It hits different. Folk køber sig ikke ind i, hvad du gør. De køber sig ind i, hvorfor du gør det.

Blod på tanden? Læs mere omkring at bruge video i din markedsføring og storytelling i din markedsføring er en naturlig motivator her.

Blogposts, som du måske finder interessant