Undervisningsindhold med afsæt i virkeligheden
Kom hjem igen!
Midt- og vestjyske gymnasieelever har en tendens til at flytte til en større universitetsby for at studere ... hvorefter de aldrig vender hjem. Til stor frustration for virksomhederne i området. I foråret 2023 henvendte Business Region MidtVest sig derfor til os med ét spørgsmål: Hvordan bruger man video til at imødekomme denne udfordring for midt- og vestjyske virksomheder?
Første skridt var en fokusgruppeundersøgelse, hvor vi gik i kødet på målgruppen for at finde ud af, hvorfor de ikke vendte hjem. Langt de fleste mente, at der ikke fandtes spændende jobs i det, de populært kaldte for "udkantsdanmark".
For at imødekomme denne og andre fordomme lavede vi 12 case-videoer med 12 skarpe profiler fra 6 prominente virksomheder i Midt- og Vestjylland. Vi besøgte bl.a. Arla Foods Ingredients, Kyocera Unimerco, Faerch og KMC. Vi tilrettelagde videoerne med udgangspunkt i en række refleksionsspørgsmål, som eleverne skulle besvare undervejs og efter videoen.
Videoerne bliver nu brugt i undervisningen på en række midt- og vestjyske gymnasier, hvor de lægger op til dialog og tvinger de studerende til at forholde sig til nogle virkelig fede stillinger i nogle virkelig fede virksomheder.
Laura Drustrup
Marketingansvarlig, Pedersen & Nielsen Automobilforretning A/S
Karina Poulsen
Marketing Manager, DESMI
Dina Blander Simonsen
Art Director, Nordjyllands Trafikselskab
Andreas Thomsen
Social Media Coordinator & Content Specialist | Branding & Outbound Marketing
Sune Andersen
Kommunikations- og Marketingchef, DAVA Foods Denmark A/S
Rune Steiness
PR-konsulent, Louis Nielsen A/S