SE ALLE CASES

Ældre- og handicapforvaltningen

Fra vision til video

Aalborg.dk
18/11/2019
Video challenge

Videoficere en vision?

Outcome

En konkret fortælling, båret af medarbejderne

Impact

Buy in i organisationen

Team

Bureau - Weltklasse

Videoproduktion - Absent Wall

Services

Location scouting

Storyboard

Animering af identitet

Press

Halvandet minuts livsglæde

Aalborg Kommunes ældre- og handicapforvaltning har 6500 ansatte, som hver dag arbejder på at give ældre og handicappede mere autonomi og livskvalitet i hverdagen. Forvaltningen havde lavet en overordnet vision, som helst skulle nå alle medarbejdere. En mail, der beskriver visionen, ville højst sandsynligt ikke have særlig stor impact, og generelt er det svært at formidle visioner ud til 6500 mennesker uden at noget går tabt. Derfor valgte forvaltningen at konvertere vision over til en video. Målet var at fange og inkludere så mange medarbejdere som muligt og stadig holde fast i det varme og nærværende budskab. Udfordringen var at konvertere visionen over til billederne, der kunne favne hele budskabet. Rammen for videoen var givet på forhånd – Ældre- og handicapforvaltningens varme og vigtige vision. Det var nærmest en selvfølgelighed, at billederne skulle afspejle den hverdag, som medarbejderne ser til daglig. Dagligdagen indeholder en masse livsglæde og livskvalitet, så dette skulle selvfølgelig være omdrejningspunktet. Der blev udviklet et form for storyboard, der skabte overblik over locations, personer og scener. Speaket i videoen binder locations, personer og budskabet sammen, og på den måde bliver visionen præsenteret på en vedkommende og varm måde, som samtidig er mere spiselig end et A4-ark. Videoens endelige form er bygget op over det gennemgående speak. For at favne så mange medarbejdere i forvaltningen som muligt, er videoen et samsurium af mennesker og locations. Dog var vi meget opmærksomme på at lægge en fast linje i klippene, stemningen og budskabet. Ens for alle klippene er, at de viser, hvordan det er muligt at gøre en væsentlig og værdifuld forskel for både borgere og kollegaer, hvis man arbejder mod et fælles mål. Vi gjorde os umage med at indfange livsglæden og de varme interaktioner mellem både borgere og medarbejdere, for derved at skabe en video, der kunne virke som en positiv påmindelse om værdien af arbejdet, men også som et motiverende budskab for fremtiden. Kevin havde en fest med at filme videoen, og vi er super stolte af ham og resultatet.

Et stærkt budskab i en dejlig indpakning
Ældre- og handicapforvaltningen ville prøve en ny strategi, for at få deres 2020-vision spredt så bredt ud som muligt. De ville have lavet en video, der skulle være toneangivende for, hvad der skal ske fremadrettet. Visionen var på plads, og næste skridt var at finde ud af, hvordan den bedst kunne formidles ud til alle medarbejdere. Visionen blev skrevet om til et speak, der fungerer som bærerende element i videoen. På den visuelle side var det essentielt at formidle samme budskab. Sammen med forvaltningen blev der udtænkt en plan for, hvordan vi kunne favne alle aspekter så bredt som muligt. Først blev det defineret, hvilken stemning videoen skulle have. Den skulle emme af nærvær, gåpåmod og passion for faget. Speaket definerede, hvordan de forskellige klip skulle tilpasses og filmes. Rundt på de forskellige locations var der en fed energi, og de glade ansigter stod i kø – vores fornemmeste opgave var at indfange dem. Målgruppen for videoen er medarbejderne, der arbejder i forvaltningen, og derfor gjorde vi også en dyd ud af at indfange genkendelighed, så medarbejderne nemt kunne se sig selv i videoen. Vi vurderede, at dette var en vigtig faktor for at viderebringe det stærke og gode budskab. Når man arbejder med video, mennesker og et samlet budskab, er der altid meget at holde styr på. En af udfordringerne var at skabe en naturlighed over optagelserne. Det er let at se, hvis folk er ukomfortable foran kameraet, men med lidt instruktion og vejledning fik vi nogle rigtig dejlige naturlige klip i kassen. En anden udfordring var at få det hele til at klappe. Videoen til Ældre- og handicapforvaltningen indeholdt 27 scener og 7 locations. Derudover var der mange mennesker, der skulle orkestreres til klippene, for så var vi sikre på at få det hele med. Vi lavede videoen i samarbejde med Weltklasse, og til at starte med havde vi ikke lavet en drejebog for optagelserne, men allerede efter første dag stod det klart, at alle havde brug for lidt mere struktur. Der blev udarbejdet et overblik over locations, personer og budskaber, hvilket fik processen til at glide som smurt. Vi havde nogle rigtig dejlige dage sammen med Ældre- og handicapforvaltningen.

Relaterede cases

Hvad siger vores kunder?

Hatten af for hele teamet
Sikke en fornøjelse at optage film med jer - lige fra den kreative proces, sparring og til selve optagelsesfinesserne. Det er altså en all-inclusive pakke, der sparker god nordjysk røv.

Tak!

Laura Drustrup

Marketingansvarlig, Pedersen & Nielsen Automobilforretning A/S

Serviceniveauet er helt i top
Vi har fået hjælp fra Jeppe og hans team et par gange til både video og virtuel optagelse af vores bygninger i Danmark.

Serviceniveauet er helt i top. Som kunde føler jeg mig 100% i centrum ift. at opgaven bliver løst på professionel vis og til vores bedste - og det der pt er blevet lavet er stadig i brug og tidssvarende, hvilken er fantastisk. Der er tænkt langsigtet - og noget der kan holde mere end bare 5 minutter i denne verden, hvor tingene på især de sociale medier løber stærkt.

Karina Poulsen

Marketing Manager, DESMI

Serviceniveauet er helt i top
Hej Jeppe og Søren

Kæmpe tak for et sindssygt godt forløb i forbindelse med skabelsen af vores expresbusfilm.

Først lyttede I til os, så lyttede vi til jer, og sammen kom vi frem til den helt rigtige storyline og stil.

To super effektive optagelsesdage med et skarpt set up krydret med et lækkert beat var det, der skulle til, for at skabe en stemningsfuld og indbydende film, der passede særligt godt til biografreklameformatet.

Kunne ikke have ønsket os bedre output.

Dina Blander Simonsen

Art Director, Nordjyllands Trafikselskab

Jer kan man altid regne med
Skide fedt at I kunne rykke hurtigt ud i dag - selvom det var med kort varsel. Jer kan man sgu altid regne med.

Ift. how-to-video og i særdeleshed Ad til SoMe fra sidste uger er vi mega tilfredse. Konceptet var ikke super tight fra vores side, men I har virkelig dryppet lidt klippemagi ud over det så resultatet virkelig spiller!

Virkelig fedt at arbejde sammen med nogle, der har styr på det praktiske og kreative!

Andreas Thomsen

Social Media Coordinator & Content Specialist | Branding & Outbound Marketing

En professionel samarbejdspartner, der er god til at kommunikere
I DAVA Foods er vi meget glade for samarbejdet med Absent Wall.

Vi har i Absent Wall en professionel samarbejdspartner, der både før, under og efter optagelse af film er god til at
kommunikere om processen, og som via sparring om opgaven "fremtryller" et rigtigt godt produkt i en høj kvalitet.

Sune Andersen

Kommunikations- og Marketingchef, DAVA Foods Denmark A/S

I forstår "vores verden" med fremragende rådgivning
Det er HØJ klasse, Jeppe! Du og teamet har endnu engang vist, at I forstår "vores verden" med fremragende rådgivning og et produkt af høj kvalitet.

Tak!

Rune Steiness

PR-konsulent, Louis Nielsen A/S